Numer 10/2003
Czynniki istotne z punktu widzenia konsumenta
- cena i jakość produktu; oszczędność czasu wynikająca z możliwości łatwego i szybkiego przyrządzenia posiłku; dostępność produktów "gotowych do gotowania lub spożycia" (rys.); częstsze spożywanie posiłków poza domem; coraz częstsze podejmowanie decyzji pod wpływem chwili; umiejętność uodpornienia się na nadmiar informacji o produktach.
- rosnące znaczenie bezpieczeństwa żywności dla zdrowia konsumentów; przykładanie coraz większej wagi do tak zwanej naturalnej żywności; obawy przed żywnością zmodyfikowaną genetycznie; możliwość kontrolowania jakości żywności w poszczególnych etapach procesu jej produkcji; zapotrzebowanie na dane produkty i informacje o nich; wzrost znaczenia wiarygodności producentów i firm; zwracanie uwagi na względy ochrony środowiska oraz na aspekty społeczne (znaczenie polityki socjalnej firm, itp).
- możliwość nawiązywania kontaktów towarzyskich podczas posiłków oraz kupowania żywności; przyjemność robienia zakupów; chęć poznawania nowych kultur i tradycji żywieniowych; możliwość uczestniczenia w wydarzeniach kulinarnych; traktowanie gotowania i przyrządzania posiłków jako hobby; urządzanie okazjonalnych obiadów dla przyjaciół.
Warzywa i owoce są jednymi z najważniejszych produktów w handlu detalicznym
- kojarzą się ze zdrowym modelem życia;
- współtworzą image sklepu;
- owoce i warzywa należą do najczęściej kupowanych produktów;
- marże w tym dziale są wyższe niż w przypadku innych grup produktów.
Wymagania detalistów w stosunku do ogrodników zmieniają się
- obecnie — istotna jest dostępność produktu, jego bezpieczeństwo dla zdrowia konsumentów i jakość,
- w przyszłości — wprowadzenie systemów kontroli jakości w poszczególnych etapach produkcji; zwracanie uwagi na aspekty etyczne w relacjach handlowych!
Rynek usług gastronomicznych — obejmujący żywność spożywaną poza domem oraz produkty "gotowe do spożycia" — gwałtownie rośnie. W ciągu najbliższych 10 lat:
- liczba operatorów na rynku usług gastronomicznych znacznie się zmniejszy;
- obroty w tym sektorze zrównają się z obrotami w handlu detalicznym — rynek usług gastronomicznych znacząco się rozszerzy, przybędzie restauracji typu "fast food", wzrośnie znaczenie drobnego handlu związane z brakiem i rosnącymi kosztami siły roboczej; więksi operatorzy na rynku będą koncentrować swoje działania i rozwijać prawdziwą współpracę;
- utworzą się silne międzynarodowe marki;
- pozostanie miejsce dla operatorów niszowych i lokalnych.
Zmiany w sprzedaży hurtowej
- procesy koncentracji będące reakcją na koncentrację w sprzedaży detalicznej;
- wprowadzanie tak zwanej wartości dodanej produktów będzie sposobem na przetrwanie;
- niektórzy hurtownicy staną się dostawcami żywności;
- systemy kierowania kategorią i personelem będą służyć konsumentom;
- nastąpią procesy globalizacji i internacjonalizacji.
Łańcuch współpracy będzie się rozrastał
- nastąpi zorientowanie kierunku produkcji na potrzeby rynku w wyniku wymagań stawianych przez supermarkety;
- wprowadzone zostaną rozwiązania i produkty "na miarę" oraz działania skierowane na zatrzymanie klientów — zaopatrzenie w poszczególne produkty przez cały rok;
- silny nacisk położony zostanie na zbudowanie długoterminowych relacji z klientami;
- nastąpi zwiększenie "przejrzystości" relacji handlowych.
Siły napędowe procesów współpracy
- rosnące znaczenie bezpieczeństwa żywności;
- wdrażanie procesów i systemów kontroli jakości w poszczególnych etapach produkcji (EUREPGAP, czyt. też HO 5/2002 i ISO);
- motywy marketingowe — znaczenie działów owoców i warzyw, wzrost znaczenia doboru właściwego rynku zbytu dla produktu;
- zaopatrzenie przez cały rok w dany produkt;
- redukcja kosztów.
Konsekwencje dla producentów
- zwiększanie siły nabywczej konsumentów;
- zaostrzenie konkurencji w celu utrzymania stałych klientów;
- pojawienie się konkurencji międzynarodowej;
- konieczność zrzeszania się — łączenia sił również w skali międzynarodowej;
- konieczność gwarantowania bezpieczeństwa żywności i wdrożenia procesów
- kontrolnych w poszczególnych etapach produkcji;
- wzrost znaczenia pakowania warzyw i owoców;
- wzrost znaczenia jakości produktów — wybór odpowiedniej odmiany.
CZAS POŚWIĘCANY NA PRZYGOTOWANIE POSIŁKÓW (WIELKA BRYTANIA)
Twan Jacobs — Manager Business Development, De Ruiter Seeds, Holandia