Od czego zacząć?
Niezbędnym warunkiem powstania grupy jest istnienie na danym terenie producentów, którzy mogą sobie zaufać, respektować wspólnie ustalone zasady współpracy oraz są przekonani o skuteczności grupowego działania. Organizujący się muszą jasno określić cel, dla którego tworzą grupę — przez wszystkich jednakowo rozumiany i zaakceptowany. Zwykle łatwo jest określić cel ogólny, ponieważ dotyczy on spraw ekonomicznych (zwiększenia dochodów indywidualnych producentów, obniżenia kosztów, itp.). Najczęściej pomija się jednak dyskusję na temat, jak ten cel realizować w praktyce oraz jak prowadzić działalność. W konsekwencji powstaje grupa "po polsku", to znaczy — "jakoś to będzie". Ważne, że było zebranie organizacyjne — jest grupa, a w rzeczywistości członkowie mają różne wyobrażenia o tym, jak będzie ona funkcjonować, jak za jej pośrednictwem będą sprzedawać owoce i warzywa. Lepiej, jeżeli osoby nieprzekonane do wspólnej działalności, albo nieakceptujące przyjętego sposobu działania, nie zostaną członkami.
Zgodnie z prawem UE członkami grupy mogą być osoby prawne będące producentami, a także, na określonych zasadach, osoby fizyczne i prawne niebędące producentami.
Organizowanie grupy wymaga zaplanowania działalności gospodarczej. Od początku należy ustalić, jakie są możliwości sprzedaży. Wielu przetwórców, właścicieli hurtowni i sklepów detalicznych czy eksporterów może preferować handel z grupą producentów, obniża to bowiem koszty odbiorców oraz zapewnia im ciągłość dostaw produktów wysokiej jakości. Grupa musi sprecyzować, co takiego może zaoferować nabywcy, czego nie mogą zapewnić mu inni dostawcy. Należy zastanowić się, jakie korzyści zaoferujemy odbiorcy — ciągłość dostaw określonych gatunków czy odmian, gwarancję jakości zgodną z wymaganymi standardami czy obniżenie kosztów własnych nabywcy. Grupy często popełniają błąd, uważając, iż samo zorganizowanie się powinno zapewnić zbyt. Odbiorca może zaopatrywać się jednak na korzystniejszych zasadach u producentów niezorganizowanych czy w innych grupach.
Celem działania grupy zazwyczaj jest dodanie wartości do produktu, aby osiągnąć lepsze ceny — wspólne magazynowanie, przechowywanie, przygotowanie produktu do handlu, mycie, sortowanie, pakowanie, transport lub wstępne przetwórstwo. Koszty tych działań powinny być podzielone pomiędzy członków, zgodnie ze stopniem korzystania z maszyn i urządzeń. Trzeba uzgodnić prosty plan działalności z oszacowaniem prawdopodobnych kosztów, na których pokrycie muszą być przygotowani członkowie. Oczekiwanie, że to ktoś inny ma te koszty pokryć, jest błędem. Pomoc krajowa czy unijna jest dla tych, którzy sami zaangażowali własne środki.
Dobre przygotowanie grupy do rejestracji oraz jej dalsze działanie zależy od lidera (liderów), którzy zechcą poświęcić czas, a często i pieniądze na pokierowanie pracami oraz ich wykonanie. Dobrze, jeśli na etapie pomysłu tworzenia grupy, z grona potencjalnych członków, wyłoni się 3–5-osobową grupę, która pokieruje pracami organizacyjnymi.
Etapy doprowadzania do rejestracji
1. Kto może być odbiorcą naszych produktów?
Grupa producentów odniesie sukces, jeżeli jej powstanie będzie wynikać z potrzeb rynku. Trzeba więc zbadać możliwości sprzedaży produktów, którymi będziemy dysponować, odpowiadając na pytania:
-
jakie firmy wchodzą na rynek, jakie się rozwijają — one będą potrzebowały nowych dostawców;
-
jakie są główne kryteria zakupu u nabywców, zwłaszcza — za co skłonni są płacić więcej;
-
jakie są możliwości zaprezentowania nabywcy produktu lepszego od tego, który oferuje konkurencja.
2. Zdobądźmy informacje o odbiorcach:
-
z dostępnych źródeł (raporty, informatory, ulotki, itp.) dowiedzmy się, gdzie się znajdują oraz jaka jest potencjalna wielkość rynku, który obsługują;
-
odwiedźmy ich i uzyskajmy informacje na temat potrzeb i planów;
-
przedstawmy im swoją ofertę i zdobądźmy informacje dotyczące możliwości współpracy.
3. Zaplanujmy działania:
-
przedyskutujmy w gronie potencjalnych członków możliwe sposoby działania grupy na rynku oraz określmy naszą ofertę;
-
określmy wysokość środków finansowych niezbędnych do rozpoczęcia działalności oraz czas, jaki są skłonni poświęcić na nią członkowie;
-
opracujmy wstępną wersję umowy członkowskiej;
-
opracujmy zadania do wykonania z określeniem przez kogo i kiedy zostaną zrealizowane.
4. Przygotujmy plan działania
Istotne jest, aby opracować plan przed dokonaniem jakichkolwiek inwestycji. Powinien on uwzględniać wyniki konsultacji z producentami — potencjalnymi członkami — oraz informacje zdobyte na rynku. Plan należy sporządzić na piśmie. Nie musi być długi, ale powinien zawierać przynajmniej informacje o:
-
jasno określonych krótko- i długoterminowych celach grupy — realistycznych, czyli możliwych do osiągnięcia;
-
rynku — kim będą główni nabywcy i jakie są ich wymagania;
-
konkurencji — kim jest i co aktualnie oferuje, dlaczego nasza grupa będzie konkurencyjna;
-
podaży — jakimi ilościami produktów będziemy dysponować i jak zapewnimy ich stałą oraz jednolitą jakość;
-
strukturze organizacyjnej grupy — podziale kompetencji (kto będzie za co odpowiedzialny);
-
technologii uprawy i zbiorów, przechowywania, transportu oraz dodawania wartości do produktu — jakie techniki i technologie zostaną przez grupę przyjęte i jak będzie wyglądała organizacja przedsięwzięcia, aby utrzymać stałą jakość produktu;
-
biurze, administracji, księgowości i przechowywaniu danych — jak to zorganizujemy i przeprowadzimy;
-
regułach — jakie postanowienia zostaną zawarte w umowach członkowskich, aby grupa mogła efektywnie działać na rynku.
Przygotowując plan można skorzystać z pomocy doradcy. Należy jednak pamiętać, że to grupa pisze plan, gdyż to ona będzie go realizować i finansować. Planowanie jest procesem ciągłym. Ciągle należy oceniać realizację planu i wprowadzać ewentualne zmiany.
5. W jaki sposób będziemy finansować działalność?
Kluczowym celem jest zapewnienie członkom lepszych przychodów, niż mogliby uzyskać działając indywidualnie, przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności grupy. Należy więc oszacować:
-
ceny możliwe do uzyskania za produkty;
-
koszty z tytułu wspólnego wprowadzania produktów na rynek;
-
wysokość opłat operacyjnych od obrotu (umożliwi pokrycie kosztów działalności grupy);
-
warunki płatności, jakich może się spodziewać grupa;
-
nakłady finansowe ze strony członków oraz z innych źródeł (np. banków, funduszy krajowych i europejskich) konieczne, aby założyć grupę i rozpocząć działalność gospodarczą.
Pamiętajmy, że są to wielkości planowane, a nie gwarancje przychodów i kosztów. Należy też określić w planie kwotę na nieprzewidziane wydatki. Plan powinien być opracowany przynajmniej na 3 lata. W pierwszym roku dobrze jest oszacować prawdopodobne przychody i koszty w każdym miesiącu. Wykaże to, kiedy może wystąpić deficyt, a kiedy nadwyżka gotówki, i może uchronić przed utratą płynności finansowej.
6. Wybierzmy formę prawną i opracujmy statut lub umowę spółki
Jaką formę prawną wybrać? Taką, która pozwoli na najpełniejsze zrealizowanie celów grupy. Żadna nie zagwarantuje jednak sukcesu na rynku tylko dlatego, że właśnie ją wybraliśmy. Obecnie producenci wybierają najczęściej formę spółdzielni lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, najbardziej przydatnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie formy te pozwalają najlepiej określić prawo członka do majątku spółdzielni czy spółki, poprzez fakt istnienia udziałów, a nie tylko wpłaty składki członkowskiej przeznaczonej na bieżące koszty działalności i tworzenie majątku, jak to ma miejsce w zrzeszeniu czy stowarzyszeniu.
Przystępując do opracowania statutu lub umowy spółki z o.o. należy zapoznać się z ustawami (prawo spółdzielcze — spółdzielnia, kodeks spółek handlowych — spółka z o.o., ustawa o społeczno-zawodowych organizacjach rolników — zrzeszenie, ustawa prawo o stowarzyszeniach — stowarzyszenie), które określają, co obowiązkowo powinny zawierać takie dokumenty oraz wskazują kwestie możliwe do określenia, w zależności od naszych potrzeb. Jeżeli chcemy, by grupa mogła korzystać z pomocy ze środków publicznych przewidzianych prawem UE, musimy w statucie czy umowie spółki zawrzeć zapisy wymagane prawem Wspólnoty (czytaj HO 12/2003).
7. Zarejestrujmy grupę
Założyciele spółdzielni uchwalają statut oraz dokonują wyboru rady nadzorczej i zarządu. Organizowanie spółki z o.o. wymaga zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego i wyboru władz przewidzianych w umowie. Tworząc zrzeszenie lub stowarzyszenie należy przyjąć statut oraz wybrać komitet założycielski, który doprowadzi grupę do rejestracji.
Zawsze konieczna jest rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym — Rejestrze Przedsiębiorców. Opłata za wpis do tego rejestru wynosi obecnie 1000 zł. Opłata za ogłoszenie w "Monitorze Sądowym i Gospodarczym" — 500 zł. Formularze wniosków można otrzymać w siedzibie każdego wydziału gospodarczego KRS lub pobrać ze strony internetowej www. ms.gov.pl/krs/formularze-krs.shtml. Rejestrując spółdzielnię należy wypełnić wniosek KRS-W5, spółkę z o.o. — KRS-W3, zrzeszenie lub stowarzyszenie — KRS-W20 oraz w każdym przypadku formularze KRS-WK — organa podmiotu (zarząd, organ kontroli — rada nadzorcza lub komisja rewizyjna) i KRS-WM — przedmiot działania. Do wniosku należy dołączyć: dwa, podpisane przez założycieli, egzemplarze statutu lub umowy spółki, listę członków-założycieli, protokół z wyboru władz, uwierzytelnione przez notariusza podpisy członków zarządu.
Po uzyskaniu wpisu do Rejestru Przedsiębiorców należy uzyskać w urzędzie statystycznym numer REGON, wyrobić pieczątkę grupy z tym numerem, założyć konto w banku, a następnie wystąpić do urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP. Do wniosku o nadanie numeru NIP należy dołączyć kopię prawa własności lub najmu lokalu, który będzie siedzibą
grupy.