• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 10/2004

NOWE LOGO POMIDORÓW Z KALISZA

Kaliscy producenci od końca maja mogą sprzedawać pomidory między innymi za pośrednictwem Centrum Warzywno-Owocowego "Calisia". Współwłaścicielami tej spółki są Paweł Gulczyński, Maciej Krysiński, Cezary Rektor oraz firma Polfarm. CWO mieści się w Kaliszu, w magazynach dawnej Agromy (fot. 1).

Na początku czerwca trafiały tu pomidory od około 15 producentów, we wrześniu w bazie stałych dostawców znajdowało się już 30 ogrodników. Ponieważ "Calisia" rozpoczęła działalność w czasie trwania sezonu, w tym roku nie stawiała dostawcom wymagań odmianowych (skupowane były głównie najpopularniejsze w okolicach Kalisza Grace F1,
Quest F1 i Emotion F1), jednak w przyszłym roku dobór odmian określony będzie przed rozpoczęciem uprawy. Producenci dostarczają pomidorów niesortowanych, na miejscu trafiają one na sortownicę Greefa (fot. 2), o wydajności 6 t/godz. Gdy towar dostarczany jest przez dobrych producentów, udział pomidorów niehandlowych jest bardzo niewielki — na początku czerwca z 5-tonowych partii, odrzucano tylko około 5 kg.


Fot. 1. Sortownia CWO "Calisia" przygotowana do przyjęcia pomidorów


Fot. 2. Sortownica o uchylnych miseczkach, uważana za delikatniejszą dla owoców niż szczotkowa

Po sortowaniu pomidory pakowane są w kartonowe skrzynki opatrzone logo firmy. Trafiają one głównie do krajowych sieci marketów, między innymi "Netto" na Wybrzeżu, a także do "Biedronki" i "Kauflandu". Od września zaczęto również eksportować pomidory do Niemiec i Wielkiej Brytanii. Jak powiedział Paweł Gulczyński, pieniądze za dostarczany towar firma ta wypłaca ogrodnikom po 14–21 dniach.