WSZYSTKO, CZEGO POTRZEBA W NOWOCZESNYM OGRODNICTWIE (CZ. I)

    W ubiegłorocznych międzynarodowych targach Horti Fair w Amsterdamie, trwających od 3 do 6 listopada, uczestniczyło ponad 900 wystawców z 50 państw. Już po raz piąty połączono wystawę kwiatów (czyt. HO 12/2004), środków produkcji ogrodniczej, szklarni, ich wyposażenia technicznego. Podczas czterech dni targów przez hale kompleksu RAI przewinęło się ponad 54 tysiące zwiedzających z 118 krajów.

     Nadal dużym zainteresowaniem cieszyła się zamknięta szklarnia (o której pisaliśmy już w ubiegłym roku) oraz możliwości zwiększenia dostępu naturalnego światła do roślin, a także doświetlanie upraw lub prowadzenie ich z pełnym wykorzystaniem światła asymilacyjnego. Stale poszerza się oferta programów komputerowych służących do monitorowania upraw, ułatwiających producentom samodzielne analizowanie danych. Innym rozwijającym się kierunkiem jest doradztwo prowadzone za pośrednictwem internetu. Daje się zauważyć również coraz większy wybór naturalnych środków i metod ochrony roślin, co jest reakcją na wycofywanie z obrotu wielu pestycydów, oraz na rosnące wymagania konsumentów pod względem bezpieczeństwa żywności.


    W centrum uwagi wartość dodana produktu


    Tym razem jednym z zagadnień silnie akcentowanych były korzyści, jakie może przynosić oferowanie produktów o zwiększonej wartości dodanej, która coraz częściej wynika z ich innowacyjności, właściwego marketingu i towarzyszącego serwisu. Przedstawienie tej koncepcji stanowiło kryterium, według którego oceniono wystawców. Nagrodę za najlepsze pod tym względem stoisko przyznano firmie Grodan (fot. 1), oferującej nie tylko podłoża, ale także kompleksowe doradztwo uprawowe — bezpośrednie lub prowadzone za pośrednictwem internetu: program Grow-Know — uprawowy, wykorzystywany głównie w Holandii; Crop Nutrition — nawożeniowy czy Crop Re­gistration — pozwalający na prowadzenie fitomonitoringu (dotychczas jest on wykorzystywany w uprawach pomidorów, wprowadzany jest także w gospodarstwie produkującym róże na Ukrainie). Jury pozytywnie oceniło zarówno wykorzystanie technik audiowizualnych do prezentacji produktów i rozwiązań, jak i „entuzjazm obsługi stoiska” oraz dobre przygotowanie firmy na przyjęcie zwiedzających z różnych krajów.



    Fot. 1. Nagrodzone stoisko firmy Grodan



    Niecodzienna promocja warzyw


    Kolejnym przykładem „dodawania wartości” był, między innymi „Dom smaku”, czyli niekonwencjonalna ekspozycja podkreślająca smakowe walory warzyw, połączona ze swego rodzaju kulinarnym happeningiem. Przez cały czas trwania targów na stoisku tym prowadzono pokazy gotowania (fot. 2) i degustacje oryginalnych potraw z warzyw, inspirowanych przepisami z różnych stron świata. Oprócz walorów smakowych, zwracano także uwagę na sposób serwowania dań i „towarzyski” aspekt spożywania posiłków — przez co wyjściowy produkt, czyli warzywa, mają wywoływać pozytywne skojarzenia z miłymi chwilami spędzonymi przy stole. Jest to atrakcyjny pomysł na zwrócenie uwagi konsumentów na daną grupę produktów i, w efekcie, zachęcenie ich do zakupów. W pierwszej edycji „Domu smaku” swoje odmiany warzyw zaprezentowały dwie firmy — De Ruiter Seeds i Seminis Vege­table Seeds. Jak powie­dzia­ła Lisbeth Boekestein, realizatorka tego projektu, kolejne firmy zapowiadają swoje uczestnictwo w następnych edyc­jach „Domu”.



    Fot. 2. Profesjonalny pokaz gotowania może być atrakcyjnym akcentem targów ogrodniczych



    Nagrodzone produkty


    Spośród 420 nowości zgłoszonych przez wystawców nagrodzono dwa rozwiązania pozwalające poprawić warunki świetlne w szklarni. Tym razem pierwszą nagrodę przyznano środkowi do cieniowania szklarni firmy Mardenkro B.V. — ReduHeat®, który charakteryzuje się zwiększoną, w porównaniu ze znanymi dotychczas produktami tego typu, przepuszczalnością dla promieniowania fotosyntetycznie czynnego (PAR), natomiast lepiej odbija promienie cieplne. Służy do poprawiania warunków klimatycznych w szklarni, przy możliwie najmniejszym ograniczeniu dostępu światła do roślin, dlatego polecany jest między innymi dla róż, frezji czy alstremerii. Może być wykorzystywany także w uprawach wymagających czasowego zacieniania, gdy rośliny są bardziej wrażliwe na stres — na przykład pomidory po okresie doświetlania. Cieniówka ta jest odporna na działanie wody i promieniowania słonecznego, wystarczy jednokrotne jej użycie w ciągu sezonu. Zmywa się ją ze szkła za pomocą środka ReduClean®.


    Druga nagroda przypadła firmie Meteor Systems B.V. za nowe rozwiązanie w in­­stalowaniu kurtyn cieniujących w szklarni — system ACL Protection. Kurtyna jest montowana na prowadnicach biegnących wzdłuż kratownicy i rozsuwana na całej odległości pomiędzy ścianami bocznymi. Po zwinięciu kurtyna umieszczana jest w specjalnych rynnach, znajdujących się wzdłuż ściany bocznej, dzięki czemu nie zacienia uprawy (przy dotychczasowych sposobach instalowania zwinięte kurtyny zmniejszały dostęp światła do roślin o 4–8%). System ten można wykorzystywać we wszystkich typach szklarni.


    Trzecią z nagrodzonych nowości był opracowany przez firmę Berg Produkt B.V. prototyp automatycznego wózka do zbierania papryki w uprawach szklarniowych — B-pepper-Q©. Umożliwia on zbieranie owoców do wysokości 2,6 m i pozwala na zmniejszenie nakładów pracy o około 10%. Owoce spadają na przenośnik z wysokości nie większej niż 25 cm (fot. 3).



    Fot. 3. Jeden z nagrodzonych produktów — B-Pepper-Q©
    — automatyczny wózek do zbierania papryki



    Dalszy ciąg zamykania szklarni


    Nadal duże zainteresowanie budzi „zamknięta szklarnia” (GeslotenKas®). Nie otwiera się w niej wietrzników, a regulowanie parametrów klimatu (szybsze i dokładniejsze niż w tradycyjnej szklarni) odbywa się poprzez system wymienników ciepła, którego nośnikiem jest woda. Nadmiar energii cieplnej, jaki wytwarza się w takiej szklarni latem pod wpływem promieniowania słonecznego, odprowadzany jest poprzez wymienniki ciepła i magazynowany bezpośrednio w warstwie wodonośnej ziemi, na głębokości 90 m. Służy ono później do ogrzewania szklarni. Obniżanie temperatury następuje także poprzez system wymienników ciepła, połączony z podziemnym rezerwuarem zimnej wody, który także znajduje się w warstwie wodonośnej. Również gdy konieczne jest obniżenie wilgotności, wykorzys­tywane jest schłodzone powietrze, przez co następuje skroplenie pary wodnej, zebrana w ten sposób woda (z obiektu o powierzchni 1,4 ha do 40 m3/dzień) jest ponownie wykorzystywana. W tym roku firma Innogrow mogła już podzielić się uwagami po pierwszym, niepełnym jeszcze sezonie w gospodarstwie „The Themato”, w którym w kwietniu ukończono budowę takiej szklarni i rozpoczęto uprawę pomidorów. Prowadzona jest ona na powierzchni 5,4 ha, w tym tylko 1,4 ha stanowi obiekt zamknięty i energia cieplna wytwarzana w tym bloku ogrzewa pozostałe 4 ha tradycyjnej szklarni. Jak powiedział Tom Ammerlaan z „The Themato”, w minionym roku zamknięta szklarnia została uruchomiona dopiero w kwietniu i na początku nie udało się jeszcze w pełni wykorzystać możliwości nowego obiektu, dlatego oszczędności zużycia energii ocenił on na około 15%. Spodziewa się, że w tym roku wyniosą one około 20%. Dzięki możliwości zapewnienia optymalnych warunków klimatycznych, jakie można utrzymać w takim w pełni klimatyzowanym obiekcie, i temu, że przy zamkniętych wietrznikach nie traci się dwutlenku węgla, można także uzyskać wzrost plonu — w pierwszym roku uprawy w zamkniętej szklarni oceniono go na około 10–12%. W czasie targów seminarium poświęcone regulowaniu klimatu w zamkniętej szklarni zorganizowała firma Priva, która opracowała program komputerowy do kontroli warunków w takich obiektach (więcej informacji na ten temat zamieścimy wkrótce).


    Kolejnym przykładem oszczędzania energii był ekran energetyczny przedstawiony przez firmę Klim­rek Concept. W rozwiązaniu tym na powierzchni dachowej szklarni jest utrzymywana cienka warstwa płynu (między szkłem a warstwą przezroczystej folii), co ułatwia regulowanie temperatury wewnątrz obiektu — przez schładzanie lub podgrzewanie płynnego ekranu. Dodając do płynu specyficznych substancji można też regulować dostęp i spektrum światła docierającego do szklarni. Firma ta prezentowała także nowy sposób magazynowania wody. Zbiorniki Klimrek Buffer instalowane mogą być pod szklarniami, zarówno istniejącymi, jak i nowo budowanymi. Wśród zalet tego rozwiązania wymieniano przede wszystkim to, że nie zajmują one miejsca w szklarni czy w jej otoczeniu, woda utrzymuje wyrównaną temperaturę, nie ma w tym przypadku problemu rozwijających się glonów.

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułRADY „STARSZYCH” KOLEGÓW
    Następny artykułROLNICTWO TO SZTUKA. PRZYJDŹ I ZOBACZ

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.