NA RYNKU LUBELSKIM – POPYT NA KWIATY CIĘTE TULIPANÓW

    Choć polskie społeczeństwo nie należy do zamożnych, popyt na kwiaty systematycznie rośnie. Potwierdzają to badania przeprowadzone w ubiegłych latach na AR w Lublinie — mieście o jednym z najwyższych wskaźników bezrobocia. Wynika z nich, że przeciętny lublinianin wydał na kwiaty cięte w 2003 roku około 55 zł. Należy się spodziewać wzrostu tego popytu w najbliższych latach, gdyż jego wielkość jest ściśle skorelowana z dochodami, a te powinny się zwiększać wraz z rozwojem gospodarczym. W efekcie, oznacza to potencjalny wzrost popytu na tulipany, które są kwiatami bardzo lubianymi i w Lublinie ustępują tylko różom. Stopień zainteresowania tulipanami jest jednak różny w różnych grupach społecznych.

    Płeć, wiek kupujących


    Jako ulubiony kwiat wymieniło tulipan 42% badanych kobiet i aż 58% zwiększyłoby chętnie ich zakupy, zaś z mężczyzn wskazało je 30% i 44% zwiększyłoby ich zakupy (tab. 1). Faktycznie tulipany kupowało przy tym więcej mężczyzn, co związane jest z nabywaniem tych kwiatów z okazji Dnia Kobiet.


    Tabela 2. Preferowane kolory kwiatów tulipanów,
    według grup społeczno-zawodowych



    Najmniejsze zaintere­sowanie tulipanami wy­kazują osoby starsze, po­­wyżej 60. roku życia. Wyróżnia je niecałe 30% badanych z tej grupy wiekowej. Ich zachowanie nie zmieniłoby się także w sytuacji wzros­tu dochodów — chęć zwiększenia z tego powodu zakupów tulipanów zadeklarowało jedynie 37% tej populacji. Niewielki, bo wynoszący 32%, jest także odsetek preferujących tulipany ludzi młodych, w wieku 20–29 lat. Może to być jednak grupa konsumentów liczących się w przyszłości. Aż 72% z nich zwiększyłoby bowiem zakupy tulipanów w razie poprawy własnej sytuacji finansowej.


    Wykształcenie Na uwagę producentów powinny zasługiwać przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem, wśród których zainteresowanie tulipanami jest relatywnie bardzo wysokie. Wskazało na te kwiaty, jako preferowane, aż 53% badanych z tej grupy (na róże — 62%). Dla porównania: udział lubiących tulipany w grupie osób z wykształceniem średnim lub zawodowym wyniósł tylko 32–34%, przy 73–80% lubiących róże. Ponadto aż 87% osób z wyższym wykształceniem wyraża chęć zwiększenia zakupów tulipanów.


    Warto podkreślić, żeosoby, które chętnie nabywałyby większe ilości tych kwiatów, kupują je przeważnie dla siebie. Takich zakupów dokonywało w badanej populacji ponad 37% konsumentów z wyższym wykształceniem i tylko 7% z wykształceniem zawodowym, 34% kobiet i tylko 8% mężczyzn, oko­ło 25% osób w wieku 20–29 lat i tylko 13% w grupie wiekowej powyżej 50 lat.
    Można zatem przypuszczać, że zwiększone w przyszłości zakupy tulipanów będą dokonywane przede wszystkim dla własnej przyjemności (fot. 1). Istotnie wpłynie to na popyt na te kwiaty.



    Fot. 1. Można się spodziewać, że coraz więcej kwiatów tulipanów będzie kupowane
    dla własnej przyjemności



    Preferencje kolorystyczne


    Rosnący popyt nie oznacza jednak dla producenta, że znajdzie nabywcę swoich kwiatów. Nawet, jeżeli zaoferuje tulipany o niższej cenie i wyższej jakości niż konkurenci. Trzeba bowiem jeszcze trafić w upodobania konsumentów, a te zmieniają się w zależnoś­ci od tradycji, przyzwyczajeń czy mody. Bardzo ważne są gusty odnoś­nie do kolorów, gdyż barwa kwiatów jest najbardziej rzucającą się w oczy cechą roślin ozdobnych. Jak wynika z badań, zwraca na nią uwagę aż 3/4 ku­pujących tulipany, a tylko dla 1/4 nie ma ona znaczenia. Kolor ten jest w takim samym stopniu istotny dla kobiet i mężczyzn, ale już przy poziomie wykształcenia i wieku da się zauważyć różnice. Wśród osób z wyższym wykształceniem kolorem kierowało się przy zakupach 88% badanych, podczas gdy z wykształceniem średnim 70%, a zawodowym 61%. Barwa nie miała znaczenia przede wszystkim dla ludzi młodych i najstarszych, zaś osoby w średnim wieku przywiązywały do niej dużą wagę. Aż 83% badanych w wieku 30–39 lat i 87% w wieku 50–59 lat kupowało tulipany w ulubionym kolorze.


    Preferowane kolory kwiatów ciętych tulipanów


    Z badań przeprowadzonych wśród konsumentów wynika, że największą popularnością cieszyły się tulipany o barwie czerwonej, które wyróżnia 48% badanych (wykres). Równie duży odsetek, bo 30% osób, preferuje kolor żółty (fot. 2). Na takie samo znaczenie obu kolorów wskazuje struktura zaopatrzenia lubelskich hurtowni, w której tulipany czerwone stanowiły 48%, a żółte 23%. Widać, że zakończył się okres prawie całkowitej dominacji barwy czerwonej, charakterystyczny dla naszego rynku kwiatów jeszcze 4 czy 5 lat temu. Ostatnio wzrosło także zainteresowanie tulipanami czerwonymi z przebarwieniami brzegów płatków (fot. 3) — zajmują obecnie trzecie miejsce wśród ulubionych pod względem koloru. Najchętniej sięgało po nie 23% badanych, podczas gdy jeszcze 5 lat temu nie wzbudzały one prawie żadnego zainteresowania konsumentów. Znacznie mniej popularne są inne barwy, w tym biała, różowa czy bordowa, które wyróżniało, odpowiednio, 12%, 4% i 13% badanych.



    Fot. 2. Choć czerwony kolor kwiatów jest wciąż ulubiony,
    coraz częściej kupujący wybierają żółte tulipany




    Fot. 3. Wzrasta zainteresowanie tulipanami czerwonymi z obrzeżonymi płatkami



    Wybór koloru zmienia się jednak w zależności od płci, wieku, wykształcenia czy dochodów. Na przykład, czerwień jest najczęściej wskazywana przez osoby w średnim wieku, z wykształceniem zawodowym i o niższych dochodach. Opowiedziało się za nią około 60% osób każdej z tych grup. Również częściej barwę tę wybierają mężczyźni (wolą kolory wyraźne, mocne) niż kobiety (tab. 2). Aż 16% mężczyzn lubi kolor bordowy i tylko 8% kolor biały, natomiast wśród kobiet odsetek ten wynosi, odpowiednio, 10% i 18%. Z kolei tulipany czerwone z przebarwieniami najlepiej trafiają w gust 18% mężczyzn oraz aż 28% kobiet.


    Tabela 2. Preferowane kolory kwiatów tulipanów,
    według grup społeczno-zawodowych



    1)  procent osób w wieku 30–39 lat wyróżniających kolor biały



    Jeśli chodzi o kolor żółty i biały, to wyraźnie większym uznaniem cieszą się one u kobiet, a także osób z wykształceniem średnim i wyższym. Zainteresowanie to zależy jednocześnie od dochodów — można przypuszczać, że w związku z poprawą wykształcenia naszego społeczeństwa i jego bogaceniem się, będzie się zwiększał popyt na tulipany o tych dwóch barwach kwiatów. O wzroście w najbliższych latach zapotrzebowania na tulipany o żółtych kwiatach zdecyduje również fakt, że preferuje ten kolor dużo ludzi bardzo młodych, którzy zaczynają zmieniać modę i tradycję. Takich osób w wieku 20–29 lat było w badanej populacji aż 52%. Również biel wyróżniana jest głównie przez osoby młode, ale w największym stopniu przez te w wieku 30–39 lat. To ich dzieci wchodzą w wiek komunijny, a tradycja łączy Pierwszą Komunię Świętą ściśle z bielą. Aż 22% tej grupy wiekowej deklarowało zainteresowanie tulipanami białymi, natomiast w innych grupach odsetek ten wyniósł około 10%.


    Znaczenie poszczególnych kolorów dla konsumentów ma jednak różną wagę w różnych okresach roku. Z badań przeprowadzonych w lubelskich hurtowniach kwiatów wynika, że czerwone tulipany cieszyły się największym powodzeniem zimą, tracąc stopniowo na znaczeniu z miesiąca na miesiąc (tab. 3). W grudniu stanowiły 71% całej tulipanowej oferty, a w maju już tylko 28%. Ponowny wzrost ich znaczenia, do 47% całkowitej ilości tulipanów oferowanych przez hurtownie, obserwuje się w czerwcu. Spadek udziału tulipanów czerwonych w zaopatrzeniu hurtowni widoczny jest od początku roku z tygodnia na tydzień, z wyjątkiem końca lutego i początku marca, na co wpływ ma Dzień Kobiet.


    Tabela 3. Preferowane kolory tulipanów w 7 miesiącach o największym w ciągu roku zapotrzebowaniu na te kwiaty


    Wraz ze spadkiem roli koloru czerwonego wzrasta od początku roku zainteresowanie tulipanami żółtymi, ale tylko do marca. W miesiącu tym tulipany żółte osiągnęły w sprzedaży hurtowni udział 28%, który mniej więcej na tym samym poziomie utrzymuje się przez kwiecień i maj. Wskazywałoby to, iż na wzrost popytu na kwiaty żółte nie mają istotnego wpływu Święta Wielkanocne, a raczej wiosna i kojarzenie tego koloru z budzeniem się życia.
    O tej porze roku zwiększa się także popyt na tulipany czerwone z przebarwieniami. Od kwietnia do czerwca ich udział w ofercie hurtowni wynosił 23–25%, w porównaniu z 10–14% w poprzednich miesiącach. Jeśli chodzi o tulipany białe, już w kwietniu odnotowuje się wzrost zainteresowania nimi. W kwietniu stanowiły one 11% zaopatrzenia hurtowni, a w maju aż 19%, podczas gdy w pozostałych miesiącach udział ten był zbliżony do 5%.

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułRADY „STARSZYCH” KOLEGÓW
    Następny artykułROLNICTWO TO SZTUKA. PRZYJDŹ I ZOBACZ

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.