• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 06/2005

OD KOGO I ZA CO MANDAT?

W Dzienniku Ustaw nr 15, z bieżącego roku, poz. 124 zostało opublikowane rozporządzenie prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania inspektorom Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.

Inspektor IJHAR-S może ukarać mandatem za wykroczenia (podaję tylko istotne dla ogrodników) określone w poniższych aktach prawnych.

Kodeks wykroczeń (z 20.05.1971 r., art. 110 i 111):

  • dopuszczenie do pracy na stanowisku wymagającym kontaktu ze środkami spożywczymi osób, które — w myśl przepisów o zwalczaniu chorób — nie mogą być zatrudniane przy tego rodzaju pracach, lub których stan zdrowia utrudnia utrzymanie higieny osobistej;
  • niedopełnianie obowiązku utrzymywania stanu sanitarnego — zwłaszcza czystości — oraz używania przez pracowników wymaganego ubioru w zakładzie produkującym lub wprowadzającym do obrotu środki spożywcze, używki, substancje dodatkowe dozwolone, a także w miejscach uzyskiwania mleka;
  • nieprzestrzeganie warunków sanitarnych w miejscu produkcji wymienionych poprzednio produktów.

Ustawa o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (z 21.12.2001 r., art. 40):

  • utrudnianie kontroli jakości handlowej, składowania lub transportu artykułów rolno-spożywczych;
  • wprowadzanie do obrotu artykułów, które nie mają jakości wynikającej z przepisów lub deklaracji producenta czy wprowadzającego do obrotu;
  • używanie do oceny klas lub ustalania jakości artykułów urządzenia, które nie uzyskało pozytywnej opinii właściwej jednostki;
  • składowanie lub transport artykułów w sposób niezapewniający utrzymania ich właściwej jakości handlowej.

Ustawa o miarach (z 11.05.2001 r., art. 26): wyrażanie wielkości fizycznych w jednostkach miar innych niż legalne;

  • wprowadzanie do obrotu lub użytkowania, stosowanie bądź przechowywanie w stanie gotowości do użycia przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej bez wymaganych dowodów tej kontroli lub niespełniających tych wymagań;
  • użytkowanie przyrządów pomiarowych niezgodnie z warunkami właściwego ich stosowania;
  • dokonywanie legalizacji przyrządów pomiarowych bez wymaganego zezwolenia;
  • ich naprawy, instalacje, sprawdzanie;
  • świadome utrudnianie organom administracji wykonywania ich zadań w zakresie sprawowania nadzoru.

Ustawa o normalizacji (z 12.09.2002 r., art. 24):

  • ozna­czanie wyrobu znakiem zgodności z Polską Normą bez certyfikatu zgodności upoważniającego do takiego oznaczenia;
  • oznaczanie takim znakiem wyrobów niespełniających wymagań Polskiej Normy lub deklarowanie zgodności z Polską Normą wyrobów niespełniających tych wymagań.

Ustawa o organizacji rynków owoców i warzyw [] (z 19.12.2003 r., art. 40):

  • nieprzekazywanie — przy działaniu w imieniu lub w interesie organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów — informacji o ilości owoców lub warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży w poprzednich miesiącach roku handlowego, w rozbiciu na gatunki.

Ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich [] (z 22.01.2004 r., art. 30, 31):

  • niewdrożenie systemu kontroli wewnętrznej zakładu wpisanego do rejestru, brak planu tego zakładu;
  • niepowiadomienie organu prowadzącego rejestr o zakończeniu działalności w terminie do 14 dni od jej zakończenia.

Ustawa o rolnictwie ekologicznym (z 20.04.2004 r., art. 15): wprowadzanie do obrotu, opatrywanie etykietami, pakowanie, transport jako ekologicznego środka wyprodukowanego, wyhodowanego, pozyskanego bądź przetworzonego niezgodnie z warunkami wymaganymi w produkcji metodami ekologicznymi.

Jeszcze szerszy wachlarz wykroczeń interesuje inspektorów PIORiN, choć są one wymienione w trzech tylko aktach prawnych.

Ustawa o nasiennictwie (z 26.06.2003 r., art. 70): używanie nazw odmian niezgodnych z wpisem w rejestrze krajowym, rejestrach państw członkowskich lub we wspólnotowych katalogach.

Ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich [] (z 22.01.2004 r., art. 33):

  • utrudnianie inspekcji przeprowadzania kontroli upraw, z których owoce są przeznaczone do wyrobu wina przez uprawiającego winorośl;
  • uprawianie z przeznaczeniem do produkcji wina innych niż określone przepisami odmian winorośli;
  • nieudzielanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przez producenta wina informacji o ilości zebranych winogron z podziałem na białe i czerwone, ilości win gronowych wprowadzonych do obrotu — również z podziałem na białe i czerwone, posiadanych zapasów moszczów (białych i czerwonych), powierzchni upraw winorośli i nazw uprawianych odmian.

Ustawa o ochronie roślin (z 18.12. 2003 r., art. 107):

  • wprowadzanie, przemieszczanie, hodowlę, przechowywanie na terytorium RP organizmów szkodliwych bez zezwolenia lub dokumentu przewozu;
  • uniemożliwianie lub utrudnianie inspekcji;
  • brak współdziałania z wojewódzkim inspektorem przy wykonywaniu czynności kontrolnych;
  • zaniechanie zawiadomienia wojewódzkiego inspektora lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o wystąpieniu w swoim gospodarstwie (ustawa mówi: "u posiadacza") organizmów kwarantannowych oraz siew, sadzenie rozmnażanie, przemieszczanie, obrót roślinami, produktami roślinnymi, przedmiotami porażonymi lub podejrzanymi o porażenie organizmami kwarantannowymi do czasu zakończenia urzędowej kontroli;
  • niewykonywanie nakazów, nieprzestrzeganie zakazów wydanych w związku z pojawieniem się organizmów kwarantannowych;
  • niepoinformowanie o uwolnieniu się do środowiska organiz­mów kwarantannowych;
  • wprowadzenie na terytorium RP roślin czy produktów roślinnych podatnych na porażenie przez organizmy kwarantannowe, jeśli te rośliny lub produkty nie są wolne od organizmów kwarantannowych;
  • wprowadzanie lub przemieszczenie w kraju roślin lub produktów roślinnych niespełniających warunków do wydania im paszportu lub paszportu zastępczego;
  • wprowadzanie organizmów kwarantannowych na terytorium RP lub do stref chronionych;
  • przemieszczanie przez strefy chronione roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów niespełniających warunków niezbędnych do zabezpieczenia przed rozprzestrzenianiem się organizmów kwarantannowych, ze względu na które ustanowiono strefy;
  • brak na opakowaniu materiału siewnego zawierającego środek ochrony roślin nazwy tego środka, nazwy jego substancji aktywnej, klasyfikacji środka pod względem zagrożeń dla zdrowia człowieka i organizmów wodnych;
  • wprowadzanie do obrotu materiału siewnego zawierającego niedopuszczone do obrotu ś.o.r.;
  • wykorzystywanie materiału siewnego zawierającego ś.o.r. do celów innych niż siew czy sadzenie;
  • konfekcjonowanie i obrót ś.o.r. bez aktualnego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
  • sprzedawanie ś.o.r. bardzo toksycznych i toksycznych bez wymaganego aktualnego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
  • brak ewidencji nabywców ś.o.r. zaliczanych do bardzo toksycznych i toksycznych lub nieprzechowywanie jej przez 2 lata;
  • sprzedawanie ś.o.r. w opakowaniach zastępczych, w opakowaniach bez aktualnej etykiety-instrukcji stosowania, w pomieszczeniach, w których sprzedaje się żywność lub pasze, z automatów, w systemach samoobsługi i w handlu okrężnym, osobom nietrzeźwym lub niepełnoletnim;
  • podawanie informacji niezgodnie z etykietą-instrukcją stosowania;
  • używanie ś.o.r. niezgodnie z etykietą-instrukcją stosowania lub niedopuszczonych do stosowania;
  • używanie niedozwolonych ś.o.r. na roślinach uprawnych w strefach ochronnych źródeł, ujęć wody, na terenach uzdrowisk, otulin parków narodowych i rezerwatów przyrody;
  • brak ewidencji wykonywanych zabiegów ochrony roślin lub niezachowanie jej przez 2 lata;
  • stosowanie ś.o.r. lub uprawa roślin wbrew zakazom, ograniczeniom lub warunkom okreś­lonym przez wojewodę;
  • wykonywanie zabiegów ś.o.r. bez aktualnego zaświadczenia o ukończonym szkoleniu;
  • wprowadzanie do obrotu opryskiwaczy bez ważnego dokumentu stwierdzającego ich sprawność techniczną;
  • prowadzenie zabiegów ś.o.r. sprzętem niesprawnym technicznie lub uchylanie się od obowiązku przeprowadzenia technicznego badania oprys­kiwacza;
  • stosowanie ś.o.r. niezgodnie z obowiązującymi zasadami.