• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 05/2000

WYŻSZA JAKOŚĆ I NOWOŚCI...




...taka jest, zdaniem dyrektora Plantpolu-Zaborze — Jerzego Starzyńskiego, podstawa osiągania lepszych zysków z produkcji roślin balkonowo-rabatowych. Dodatkowo szansę na większą opłacalność dają nowe sposoby wykorzystywania już znanych gatunków czy odmian, na przykład w kompozycjach. Opinii tych można było wysłuchać podczas seminarium zorganizowanego 11 lutego w Warszawie przez Plantpol, a także niemieckie firmy PAC Elsner oraz Kientzler. Tę ostatnią reprezentował Garry Grüber, zarazem rzecznik międzynarodowej grupy Proven Winners (PW).
To zrzeszenie kilkunastu przedsiębiorstw, w którego skład wchodzi — jako jedyny z Polski — właśnie Plantpol, stawia sobie za główny cel poszukiwanie i wprowadzanie na rynek nowości roślinnych. Jak podkreślił G. Grüber, wdrażanie takich gatunków lub odmian odbywa się po uprzednim przetestowaniu ich przez wszystkich członków PW, a więc stawia się na "pewniaki". Potwierdzeniem niewątpliwego sukcesu grupy może być fakt, że jest wielu chętnych, zwłaszcza z Holandii, którzy chcieliby przystąpić do zrzeszenia. Ponadto nie brakuje hodowców z różnych stron świata proponujących włączenie własnych odmian do oferty, a zarazem programu marketingowego Proven Winners.
W USA oraz Europie Zachodniej do najbardziej obiecujących roślin należą ostatnio byliny z amerykańskiej firmy Terra Nova, między innymi robiące światową karierę funkie. Z kolei australijski rodowód ma nowa, lansowana przez PW, odmiana kocanek (Helichrysum bracteatum) — 'Golden Beauty', a z Japonii pochodzi seria Symphony osteospermum, którą J. Starzyński określił jako przełomową. Wśród wielu nowości prezentowanych podczas warszawskiego seminarium znalazły się też Brachycome 'City Lights', o dużych kwiatostanach i pokroju korzystnym dla uprawy tej rośliny w wiszących pojemnikach czy uczep (Bidens sp.) 'Peters Goldteppich', o zwartej budowie.
Garry Grüber omówił też — realizowaną od 6 lat przez Kientzlera — koncepcję sprzedaży roślin balkonowo-tarasowych późnym latem. Przedsięwzięcie to określa się terminem Herbstzauber® ("Czarodziejska Jesień"). Polega ono na popularyzowaniu roślin, które — po sezonie "rabatówki" — mogą stanowić atrakcyjną ozdobę. Głównym elementem "czarodziejskich" kompozycji są odmiany gruntowe chryzantem, a także ozdobne z liści byliny, w tym trawy i turzyce (fot.). Ważnym dodatkiem do tego typu zestawów stała się ostatnio żółto kwitnąca ajania (patrz HO 6/98). Warto zaznaczyć, że w ofercie Kientzlera znajduje się około 30 gatunków i odmian polecanych do jesiennych aranżacji.