• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 03/2001

CIĄGNIKI SADOWNICZE

W ciągu ostatnich kilku lat na rynku ciągników sadowniczych pojawiły się nowe marki. Oprócz doskonale znanego Ursusa 3502 sprzedawane są: Lamborghini Runner (35 i 40 KM), Landini Mistral (37, 40, 47 KM) oraz MTZ 320 A (33,5 KM).

Lamborghini Runner DT 45




MTZ 320




Ursus 3502




Landini Mistral DT 50



Silnik
Jednym z podstawowych czynników decydujących o możliwościach tych maszyn jest moc i moment obrotowy ich silnika. Jeśli zamierzamy ciągnik zagregować z nowoczesnym opryskiwaczem o wydajności wentylatora około 40 000 m3/godz. lub z kosiarko-rozdrabniaczem bijakowym, musimy dysponować mocą co najmniej 40 KM. Bardzo ważną cechą silnika jest też jego moment obrotowy. Im wyższa jest jego wartość i bardziej płaski przebieg (w stosunku do obrotów), tym bardziej elastyczny, trudniejszy do "uduszenia" — gdy nagle wzrośnie obciążenie — jest silnik. Niebagatelne znaczenie w eksploatacji ciągnika ma również zużycie paliwa. Do poniższego porównania wybrałem modele o mocy powyżej 40 KM (wyjątek stanowi MTZ 320 A — mający 35 KM).
Najwyższe wartości mocy momentu obrotowego oraz najmniejsze jednostkowe zużycie paliwa mają silniki Ursusa 3502 i Mistrala.

Skrzynia biegów
Im większa liczba biegów, tym lepsze wykorzystanie mocy silnika. Synchronizacja znacznie ułatwia ich zmianę i skraca czas włączania, zaś zaopatrzenie jej w inwersor — przyspiesza zmiany kierunku jazdy.
Mistral i Runner mają 12-biegowe zsynchronizowane skrzynie biegów (z możliwością rozbudowy do 16 biegów w Mistralu) z inwersorem. Ciągniki te posiadają jednakową liczbę biegów w przód i w tył. MTZ 320 A dysponuje 16 biegami do przodu i 8 do tyłu, zaś Ursus 3502 — 8 przełożeniami do przodu i 2 wstecznymi. Skrzynie biegów obydwu ostatnich są niezsynchronizowane.

Napęd
Skutecznym sposobem zwiększenia uciągu jest napęd na obie osie. Spośród porównywanych ciągników tylko Ursus nie posiada napędu na przednią oś. Mistral i Runner wyposażone są w przednie mosty z wysokim prześwitem — 40 cm, zaś MTZ i Ursus — około 20 cm.

Wał odbioru mocy
Każdy z porównywanych ciągników ma standardową prędkość WOM wynoszącą 540 obr./min uzyskiwaną przy prędkości silnika zbliżonej do maksymalnej. U Runnera i MTZ 320 A jest dodatkowa prędkość 1000 obr./min, jednak nie może być ona wykorzystywana do napędu opryskiwacza ani kosiarki, ze względu na zbyt duże przełożenie i za małą moc silnika. Mistral ma dodatkową prędkość WOM-540 E. Na tym przełożeniu 540 obr./min uzyskiwane jest w zakresie obrotów silnika, przy których uzyskuje on maksymalny moment obrotowy. Przy mocy, jaką dysponuje ten ciągnik, można korzystać z tego przełożenia jednocześnie oszczędzając paliwo.
Wszystkie modele (oprócz MTZ) posiadają sprzęgła dwustopniowe (pierwszy stopień to sprzęgło główne, rozłączające skrzynię biegów od silnika, drugi — odłącza WOM).
W traktorach Mistral i Runner zastosowano rozłączanie sprzęgła WOM-u przy pomocy osobnej dźwigni, niezależnie od sprzęgła głównego.
Ciągniki MTZ, Runner i Mistral mogą być wyposażane w przednie trzypunktowe układy zawieszenia wraz z WOM, dzięki czemu mogą współpracować dodatkowo z kosiarką, pługiem do śniegu czy belką herbicydową.

Hydraulika zewnętrzna
Jest to drugi sposób przekazywania mocy. Ciągniki Mistral, MTZ i Ursus mają po dwie pompy oleju. Jedna z nich zasila hydrostatyczny układ kierowniczy, siłowniki podnośnika tylnego i wyjścia hydrauliki zewnętrznej. Takie rozwiązanie zapewnia stały wydatek na wyjściach hydrauliki, niezależnie od chwilowego obciążenia siłowników układu kierowniczego. Runner wyposażony jest w jedną pompę zasilającą wszystkie urządzenia.
Ważna jest ilość wyjść hydraulicznych. Jeżeli zamierzamy agregować ciągnik z podnośnikiem widłowym, w którym jest możliwość przesuwania wideł w trzech płaszczyznach (w pionie, poziomie i przechyle), powinien on posiadać 6 wyjść (3 pary). Gdy traktor ma ich tylko 2 lub 4, musimy dokupić wraz z podnośnikiem rozdzielacz, który kosztuje znacznie więcej, niż dodatkowe wyjście zamontowane fabrycznie. Poza tym dodatkowy rozdzielacz zajmuje miejsce w kabinie.

Zwrotność i udźwig podnośnika
Najbardziej zwrotnym ciągnikiem jest Mistral, najmniej — Ursus, co wynika z dużego rozstawu jego osi, dzięki któremu jednak nawet przy maksymalnym obciążeniu tylnego podnośnika (1300 kg) zachowuje on stateczność przedniej osi. Pozostałe ciągniki, ze względu na mniejszy rozstaw osi i mniejszą masę własną, mają mniejszy udźwig tylnego podnośnika.

Komfort pracy i ergonomia
To najważniejsza kwestia z punktu widzenia operatora ciągnika. Mistral, Runner i MTZ są zaprojektowane i wykonane wzorowo pod względem ergonomii rozmieszczenia urządzeń sterujących oraz komfortu w kabinie. Wszystkie trzy modele mają ogrzewane, wyciszone kabiny z filtracją zasysanego powietrza. Ursus wypada w tym porównaniu zdecydowanie najgorzej. Adaptacja tego ciągnika z modelu rolniczego odbiła się negatywnie na ergonomii stanowiska pracy operatora, kabina nie jest również szczelna na tyle, aby zabezpieczyć kierowcę przed środkami rozpylanymi przez opryskiwacz.

* - standard, o - opcja, - - nie występuje