• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 03/2001

WŁOSKIE TARGI W OFENSYWIE

W ubiegłym roku Targi Mediolańskie (Fiera Milano) oraz Targi Padewskie (PadovaFiere) podpisały umowę na temat wspólnej organizacji imprez dotyczących roślin ozdobnych. Wynikiem tego porozumienia są targi pod nazwą Flormart-Miflor, łączącą nazwy, dobrze wcześniej znanych w naszej branży, międzynarodowych imprez wystawienniczych.



W lutym bieżącego roku (16.–18.02.) odbyła się trzecia z kolei edycja Flormart-Mifloru, co stało się okazją do zwołania na ten temat konferencji prasowej w Warszawie. Spotkanie zorganizowano 7 lutego w siedzibie Włosko-Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej, która reprezentuje w Polsce Targi Mediolańskie (izba prowadzi szerszą działalność — główny cel to kojarzenie małych i średnich przedsiębiorstw włoskich z polskimi partnerami).
Targi Miflor — urządzane przez szereg lat w lutym, w Mediolanie — przeżywały rozkwit w pierwszej połowie ubiegłej dekady, kiedy to organizatorzy, nie bez kozery, określali je jako "największą tego typu europejską imprezę w branży roślin ozdobnych" (patrz relacje w HO 4 i 5/92 oraz 4/94 ). Później wyraźnie straciły popularność na rzecz IPM w Essen, których termin jest zbliżony. Równocześnie rosło znaczenie wrześniowych targów Flormart w Padwie — mających podobną tematykę — które, w rezultacie, stały się najbardziej reprezentatywną próbką włoskiej produkcji roślin ozdobnych: kwiatów ciętych, roślin doniczkowych i materiału szkółkarskiego. Wspomniana umowa — podpisana do 2007 r. — zakłada, iż Flormart-Miflor będzie odbywał się w Padwie co najmniej raz w roku (na razie urządza się tam po dwie edycje, wiosenną i jesienną), a do wygaśnięcia porozumienia, zagości on przynajmniej dwa razy w Mediolanie.
Mariaż okazał się korzystny, czego dowodem jest wzrost frekwencji wystawców i zwiedzających targi. Tych pierwszych Flormart-Miflor zwabił we wrześniu 2000 r. tysiąc dwieście (o 7% więcej niż Flormart '99), a drugich — 34 000 (+8%). W lutym br. przyjechało natomiast do Padwy 500 wystawców.
Włoskie kwiaciarstwo oraz szkółkarstwo przyciąga ze względu na oryginalny asortyment roślin (np. tak zwana zieleń cięta — zwłaszcza rodzime gatunki śródziemnomorskie, jak ruskus; ozdobne zioła; formowane krzewy), które zwykle trafiają do Polski czy innych państw-importerów nie bezpośrednio, lecz poprzez Holandię. Warto dodać, że wartość włoskiej produkcji roślin ozdobnych określana jest, w zależności od źródła, na 5000–5700 mld lirów, co wynosi mniej więcej 9,7–11,1 mld zł.