• 12-636-18-51
  • wydawnictwo@plantpress.pl
ogrodinfo.pl
sad24.pl
warzywa.pl
Numer 03/2001

BUKIETY DLA SIECI

W światowym handlu coraz ważniejszymi odbiorcami kwiatów ciętych są sieci supermarketów. Tendencji tej podporządkowują się hurtownie roślin ozdobnych rozwijając specjalne usługi na rzecz tego typu klientów. Wymagają oni bowiem gotowych bukietów, o dobrej trwałości, odpowiednio zapakowanych. Jednym z największych takich zaopatrzeniowców jest w Europie holenderska firma Intergreen, która dostarcza wiązanek, między innymi, do Tesco, Carrefoura, Marksa & Spencera, a także do niektórych sieci stacji benzynowych.
Intergreen codziennie sprzedaje dziesiątki tysięcy bukietów przygotowywanych według ściśle określonych wzorów i odpowiadających bieżącym potrzebom masowego klienta. Przedsiębiorstwo to ma główną siedzibę przy aukcji kwiaciarskiej w Aalsmeer i filię w Anglii, która jest głównym odbiorcą wspomnianych produktów. Zatrudnia ono 450 pracowników osiągając obroty w wysokości około 90 mln € (około 345 mln zł) rocznie. W ubiegłym roku zanotowało o 20% większą sprzedaż do supermarketów niż w 1999 r.

Skąd pochodzą komponenty?
Kwiaty, z których powstają wiązanki (fot. 1), pochodzą nie tylko z Holandii oraz Wielkiej Brytanii, ale i z odległych stron świata — Ameryki Południowej, Afryki, Izraela. Wśród europejskich dostawców znajdują się też Hiszpanie, Włosi (głównie "zieleń cięta"), a nawet Chorwaci. Około 90% roślin trafia do hurtowni od konkretnych, wybranych producentów, z którymi podpisuje się co najmniej roczne kontrakty. Pozostała część towaru kupowana jest na aukcji. Jak twierdzą przedstawiciele firmy Intergreen, ceny, jakie uzyskuje kooperujący z nią ogrodnik, są zwykle wyższe niż te "zegarowe". Musi on jednak brać pod uwagę szczególnie wnikliwą kontrolę jakości oraz sposobu wytwarzania roślin. Wiązanki oferowane przez Intergreen posiadają bowiem gwarancję trwałości (zależnie od składu, powinna zachować walory dekoracyjne w domu u nabywcy przez 5–14 dni), a ponadto ich składniki mają być produktami otrzymanymi w sposób przyjazny środowisku. Kupowane są więc z gospodarstw, które przystąpiły do holenderskiego programu MPS lub jego zagranicznych odpowiedników (podstawowe zasady MPS już kilkakrotnie opisywałam w "Haśle").

FOT. 1. BUKIETY POWSTAJĄ Z KOMPONENTÓW SPROWADZANYCH DO FIRMY INTERGREEN Z CAŁEGO ŚWIATA



Jak dba się o jakość?
Etykiety towarzyszące bukietowi w drodze od producenta do hurtowni, a następnie do punktu sprzedaży detalicznej, pozwalają łatwo ustalić źródło pochodzenia poszczególnych składników wiązanki. Ponadto zawierają inne ważne w obrocie informacje, na przykład datę dostawy. W dziale kontroli jakości firmy Intergreen dane, które dotyczą bukietów wychodzących z tego przedsiębiorstwa, przetrzymywane są przez pół roku i pozwalają weryfikować ogrodników dostarczających kwiatów. Kontrola prowadzona jest, po pierwsze, na bieżąco — w magazynie (fot. 2), przez wyspecjalizowanych pracowników.

FOT. 2. KONTROLA JAKOŚCI W MAGAZYNIE


Dotyczy ona, między innymi, oceny wizualnej roślin oraz parametrów giełdowych: długości pędów, liczby pąków, masy wiązki, itp. Po drugie, poddaje się badaniom laboratoryjnym próbki towaru — przede wszystkim gotowe bukiety (fot. 3).

FOT. 3. W LABORATORIUM BADA SIĘ TRWAŁOŚĆ WIĄZANEK


Testy te prowadzone są w warunkach symulujących poszczególne etapy łańcucha dystrybucji — od transportu do supermarketu, po mieszkanie końcowego odbiorcy (pierwszy etap markuje się przetrzymując rośliny przez 2 dni w chłodni, w wodzie, a ostatni — w pomieszczeniu o temperaturze 20°C, 12 godzin na świetle i tyle samo w ciemności). Wiązanki, które mają trafić do supermarketu lub na stację benzynową, umieszczane są w wiadrach z wodą zawierającą preparat Chrysal, a te z kolei pakowane do tekturowych pudeł (fot. 4).

FOT. 4. BUKIETY KIEROWANE DO HANDLU DETALICZNEGO UMIESZCZANE SĄ W WIADRACH Z WODĄ, A NASTĘPNIE PAKOWANE DO TEKTUROWYCH PUDEŁ


Od 1998 roku Intergreen posiada certyfikat ISO 9002, który powszechnie uznaje się za potwierdzenie dobrej organizacji pracy w firmie, a od 1999 r. przedsiębiorstwo to zyskało prawo do posługiwania się znakiem Florimark, pokazanym na fot. 5.

FOT. 5. FLORIMARK - ZNAK MAJĄCY BYĆ GWARANCJĄ DOBREJ JAKOŚCI PRODUKTÓW I SERWISU ZWIĄZANEGO Z ICH DOSTARCZANIEM


Jest to holenderski znak branżowy, mający być poświadczeniem najlepszej jakości oferowanych produktów. Powstał z inicjatywy dwóch holenderskich stowarzyszeń hurtowych sprzedawców roślin ozdobnych przy współpracy holenderskiej rady ogrodniczej (Productschap Tuinbouw). Dotychczas znak ten otrzymało 25 z około 125 hurtowni z Kraju Tulipanów. Zakłada się, że za 5 lat będzie tam już 60% tak wyróżnionych hurtowni. Aby uzyskać Florimark i utrzymać prawo posługiwania się tym znakiem, firma poddawana jest dwukrotnie w ciągu roku kontrolom ze strony holenderskiej fundacji SET, zajmującej się normami i certyfikatami w branży ogrodniczej.

Jakie wiązanki?
Większość jest bardzo prosta i schlebia populistycznym gustom. Wzory, według których powstają "składanki", opracowywane są — przez florystów — na podstawie badań rynkowych i uwzględniają potrzeby oraz możliwości finansowe konsumentów w danym kraju. Rzecz jasna, komponenty zmieniają się w ciągu roku, choć część z nich — jak gałązkowe chryzantemy czy zielone dodatki — to elementy prawie obowiązkowe. Tesco na przykład zamawia cztery różne zestawy dopasowane do pór roku. Poza tym sieć ta ma w ofercie dwa typy bukietów — zwyczajne i ekskluzywne (fot. 6 i 7), a cena detaliczna wiązanki nie przekraczała w ubiegłym roku 5 Ł. Holenderski oddział firmy Intergreen wysyła dziennie do tej sieci supermarketów 36 tysięcy zwyczajnych bukietów

FOT. 6. BUKIET "POSPOLITY" SPRZEDAWANY W SIECI SUPERMARKETÓW TESCO




FOT. 7. BUKIET - TYP "EKSKLUZYWNY", WERSJA JESIENNA


Ostatnio ofertę roślin "dla sieci" Intergreen uzupełnił o rośliny doniczkowe, które w hurtowni tej przesadzane są do ozdobnych pojemników, zanim skierowane zostaną do obrotu detalicznego.